Okulary do komputera – daj oddech swoim oczom

Ile czasu dziennie spędzasz przed komputerem? Za dużo? Już po kilkunastu minutach pracy przed monitorem bez prawidłowej ochrony możesz odczuwać dolegliwości oczu.

Statystyki są nieubłagane – blisko 80% dzieci, młodzieży i dorosłych spędza przynajmniej 3 godziny dziennie przed monitorem. Średni czas użytkowania wynosi 6,5 h dziennie i systematycznie wzrasta. Obecność monitorów, telewizorów, smartphonów i tabletów stała się w naszym życiu czymś tak naturalnym jak oddychanie, niestety niesie ze sobą poważne skutki dla stanu naszego zdrowia ogólnie, a kondycji oczu w szczególności.

Zagrożenia:

- Podrażnienie błony śluzowej jako reakcja na duże stężenie ozonu w powietrzu, które jest wywołane m.in. przez drukarki laserowe. Do typowych objawów należą podrażnienia śluzówki oczu, nosa i krtani.

- Syndrom Sicca: zauważalna znacznie mniejsza częstotliwość mrugania oczami wywołana przez długotrwały kontakt z monitorem. W efekcie rogówka oka wysycha i wykrzywia się, a w długofalowej perspektywie użytkownik traci wzrok.

- Zaburzenia widzenia: przemęczenie oczu spowodowane częstymi zmianami ogniskowej oraz wpatrywaniem się na przemian w obiekty mocno oświetlone, położone blisko i znajdujące się w oddali, ukryte w ciemności lub mroku. Wskutek tego oczy są zaczerwienione, odczuwamy kłucie („piasek pod powiekami”), ból głowy, miewamy problemy z podwójnym widzeniem lub widzeniem „za mgłą”

- Bóle i zawroty głowy jako efekt przemęczenia oczu,  nieergonomicznego stanowiska pracy, braku soczewek ochronnych do pracy przed monitorem.

Oczy mamy tylko jedne, warto więc zadbać o nie szczególnie i ulżyć im stosując specjalne okulary do pracy przy komputerze.

Syndrom Widzenia Komputerowego

Syndrom Widzenia Komputerowego (z ang. Computer Vision Syndrome – CVS) – to  zespół zmęczenia oka wywołany nadmierną pracą przy monitorze (zazwyczaj komputer) przejawiający się głównie uczuciem suchości oczu. Syndrom ten jest wywołany zaburzeniami w produkcji filmu łzowego (to warstwa łez okrywająca gałkę oczną). Zespół CVS przejawia się zazwyczaj poprzez odczuwalny i narastający dyskomfort związanym z ciągłym wpatrywaniem się w ekran.

W 1994 roku amerykańska akademia (American Academy of Ophthalmology) zdefiniowała syndrom widzenia komputerowego (CVS), stwierdzając, że jest to złożony zespół problemów dotyczący oczu i widzenia, powiązany z pracą do bliży, typową dla pracy przed monitorem.

Monitory LED emitują 3 rodzaje długości fal światła – żółtą, czerwoną i niebieską. Ostatnia z nich, czyli właśnie niebieska jest najbardziej szkodliwa dla naszych oczu. Wyniki badań dowiodły, że niebieskie fale są niezwykle agresywne dla siatkówki oczu i wywołują:

- Syndrom CVS (syndrom widzenia komputerowego) – typowe objawy to: nadwrażliwość na światło, pieczenie i suchość oka, zakłócenia w akomodacji, bóle głowy.

- Sprzyjają również degeneracji plamki żółtej oka

Szkła z powłoką antyrefleksyjną LED-Protect – ulga dla oczu

Zjawisko widzenia komputerowego jest powszechne i dotyka niemal każdego, kto używa komputera już przez kilka godzin dziennie. Standardowe okulary z „antyrefleksem” powszechnie dostępne na rynku nie stanowią ochrony przed szkodliwym światłem, a wpływają jedynie na większy kontrast widzenia. Idealnym rozwiązaniem i ochroną oczu dla osób pracujących przed monitorami jest powłoka antyrefleksyjna LED-Protect, która zabezpiecza oko przed szkodliwym działaniem niebieskiego światła, a zarazem jest niezwykle estetyczna. Antyrefleks LED-Protect daje szczątkowe odbicie niebiesko-zielone.

Właściwe okulary do pracy przed komputerem to podstawa

Dobrze dobrane okulary nie tylko zlikwidują fałszywe obrazy, ale także znacznie podniosą kontrast i ostrość widzenia. Dodatkowo ochronią nasze oczy przed promieniowaniem UV i falami, emitowanymi przez ekran monitora. Pamiętajmy jednak, że okulary należy dopasować do konkretnej osoby, jej wieku, refrakcji oczu a także rodzaju wykonywanej pracy.

Sposoby przeciwdziałania Syndromowi Widzenia Komputerowego (CVS)

 Można wyeliminować lub w znacznym stopniu zminimalizować szanse wystąpienia syndromu stosując kilka prostych zasad pracy przed komputerem oraz innymi monitorami:

- ustaw monitor urządzenia pod właściwym kątem – dzięki temu światło padające do oka nie będzie szkodliwe.

- ekran monitora umieść w odległości 40-75 cm od oczu,

- kąt obserwacji powinien zawierać się w przedziale (20-50)°,

- pamiętaj o regularnych przerwach w pracy – raz na 30 minut oderwij wzrok od monitora i popatrz w oddalony punkt (najlepiej za oknem), pamiętaj - kilka minut przerwy wpływa zbawiennie na oczy i zmniejsza szanse wystąpienia CVS,

Jeśli zależy nam na zdrowiu oczu i ich dobrej kondycji do późnych lat, warto zadbać o higienę pracy i pamiętać o powyższych zaleceniach, które nam to umożliwią. Pamiętajmy, że praca przy monitorze i problemy ze wzrokiem nie muszą iść ze sobą w parze.